2011. augusztus 21., vasárnap

Kefir készítés házilag



Egyszer régen megpróbálkoztam már a házi kefir készítésével, de akkor valamit elrontottam, mert egy idő után elpusztultak a gombák. Miután mostanában nagyon sok kefirt használok (kenyérsütés + saláták+müzli) nagyon megörültem, amikor kaptam egy evőkanál nagyságú kefirgomba telepet. Végül is nagyon egyszerű a készítése, csak némi odafigyelés kell hozzá. Sőt, amikor a bolti vajkrém helyettesítésére kerestem megoldást, akkor kedves hugicám, Erika oldalán találtam is egy jó ötletet, amit mai napig készítek is. Következő posztban majd a hamis sajtkrémmel foglalkozom. De vissza a kefirkészítéshez.

Én így készítem:
  1. kefirgomba elhelyezése a tisztára mosott befőttes üvegbe
  2. ráönteni a tejet
  3. lezárni a kupakkal
  4. 1-2 napig a konyhapulton várakozik és érlelődik
  5. 2.-3.  napon szűrőn különválasztani
  6. rögtön felhasználni vagy hűtőbe tenni
    • kenyérben a folyadék egy részét képezi
    • sajt/vajkrémet lehet belőle készíteni
    • natúran meginni
  7. szűrőben visszamaradt gombát alaposan megmosni
  8. újra üvegbe tölteni és kezdődhet a ciklus előröl
    Ha túl sok a gomba:

    • akkor lehet többfelé osztani és még többet készíteni,
    Ha már olyan sok a kefir, hogy nem győzzük elfogyasztani:
    • ajándékozzunk el belőle 
    • egy részét fagyasszuk nyugodtan le, felengedés után újra használható (én rögtön tejbe teszem és ott tér magához), ez a módszer szabadság idején is jól használható
      Aki kér kefirgombát, az szóljon,mert adok ajándékba  szívvel-szívesen!

      Ha lehet, készítsük házi tejből és az eljárás alatt legyen sötét helyen, vagy konyharuhával takarjuk le.

      Az alábbi videó sajnos több szempontból sem tökéletes (ennek ellenére köszönet érte), de jobbat nem találtam, nekem pedig nincs videó rögzítésére alkalmas eszközöm. Szerintem olyan sok gombából, ami a szűrőben maradt lehetne két üveggel is készíteni, főleg, hogy az üveg eleve csak félig volt. Gondolom napi szinten ennyit fogyaszt a készítő. De ami fontosabb, a kefirgombát lemosta, ami nagyon helyes és szükséges, de a  kefir maradékos falú üvegbe tette vissza. Én az üveget is mindig újra és újra elmosom és tiszta üvegbe teszem vissza a tiszta gombákat.


      A kefir igen hasznos élelmiszer, főleg amiben nincs semmi adalék.  Az Interneten rengeteg oldal foglalkozik vele, érdemes utánaolvasgatni.  A Wikipédiában található az alábbi leírás:

      Kefirszemcse (kefirgombamag)
      A kefir a Kaukázus északi részéről származó joghurtféleség, amely nem csupán tejsavbaktériumokat tartalmaz, hanem élesztőgombákat is. Vegyes erjesztéssel készül, mert a levegőt nem igénylő (anaerob) lebontási folyamatok közül mind a tejsavas, mind pedig az alkoholos erjedés végbemegy benne. A hagyományos kefirt friss tejből és kefirszemcsékből készítik. A kefirszemcsék szerkezete a tejbaktérium és az élesztő szimbiotikus kapcsolatából alakult ki. Ezek a szemcsék puha, fehér biomassza-képződmények, amelyek proteinekből, lipidekből (zsír) és oldódó poliszacharidokból állnak. A kefirkultúrában (kefirgomba) a lactococcus és lactobacillus fajok mellett van egy torula kefir (Candida pseudotropicalis) [1] nevű élesztő és még más cukorbontó élesztőfaj is, amelyek 18-22 °C körüli hőmérsékleten szaporodnak.
      A kefir krémes állagú, íze enyhén keserű. 35-40 féle aromát tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a kefir egyedi, kellemes aromájának kialakításához. A tejsav mellett szén-dioxid és kis mennyiségű alkohol is képződik benne, ettől lesz a jó kefir picit pezsgő. Az élőflórás kefir elősegíti az emésztést. A bél baktériumflórája a betegségek, gyógyszerek hatására megfogyatkozhat, a savanyú tejtermékekben lévő baktériumok azonban segítik a belek baktériumflórájának regenerálódását. A kefir több baktériumfajt tartalmaz, mint a joghurt vagy az aludttej.

      A kefir elnevezése

      A szótárak egyetértenek abban, hogy a jelenlegi szóalak az oroszoknak köszönhető (кефи́р), akik pedig a kaukázusi népektől vették át, de a végső eredete nem tisztázott (Vasmer, Trubacsev). A török etimológiai szótárak az ótörök, de ma is élő köpür (habzik) kifejezéssel hozzák összefüggésbe, amely az ótörök köp- (megduzzad, feldagad, tajtékzik, habzik) alapszóra vezethető vissza. Ez utóbbi magyarázat érzékletesen tükrözi a kefirgombák tulajdonságait. Egy újabb szófejtés (Kaufmann, 1997) a török keyif v. keyfi (egészség, jó kedv) kifejezésben véli felfedezni gyökereit, amire téves átírással keif formában hivatkoznak.

      10 megjegyzés:

      1. Szia! Korábban próbáltam, bevált, és érdekelne, hogy ilyet hol lehet beszerezni! Tudsz segíteni benne? Akár egy linkkel!

        VálaszTörlés
      2. Éppen ott tartok, hogy ingyenes kefirgomba kiárusítást tartsak, mert már annyi van. Szóval bőven tudok adni belőle. Az elérhetőségem kint van a honlapon. Írj privátban és megbeszéljük.

        VálaszTörlés
      3. Szia, kefírgombát szeretnék kefírkészítéshez. Tudnál segíteni? Köszönöm!

        VálaszTörlés
      4. Szívesen adok ajándékba kefirgombát, csak jelentkezz privátban és megbeszéljük.

        VálaszTörlés
      5. Tegnap újabb adag gombát ajándékoztam el. Nekem mindig nagy öröm, ha valaki belevág a házi készítésbe. Úgy látom egyre többen érezzük úgy, hogy érdemes saját magunk által készített élelmiszert fogyasztanunk. Azon túl, hogy tudom, hogy mi van benne és nem eszem teljesen feleslegesen belerakott adalékokat, jó érzés napról napra elvégezni ősi műveleteket.pl. a kenyérsütésnél keverni-kavarni, dagasztani, izgulni, hogy jól fog-e sikerülni.
        Persze képtelenség teljesen önellátóvá válni, de szerintem törekedni kell arra, hogy minél természetesebb formában vegyük magunkhoz azokat az élelmiszereket, amelyekből testünk felépül és elvégzi csodálatos biokémiai munkáját. Ettől lehetünk egészségesek.
        Ráadásul ajándékot is kaptam. Az úr, aki elvitte a gombákat, megajándékozott egy cikk kecskesajttal, amit ő csinált. Na, ez ám hab a tortán!

        VálaszTörlés
      6. En szeretnek kefirgombat kapni. Hol es hogyan lehetseges?
        Udv.
        Maria
        ms.mariavig@yahoo.com

        VálaszTörlés
      7. Írtam privátban, ott könnyebb egyeztetni.

        VálaszTörlés
      8. Szia!
        Olyan problémám lenne, hogy kaptam kefír gombát nemrégiben,és már többféle módszerrel próbálkoztam de eddig sosem sikerült mivel vagy nagyon folyós vagy nagyon savanyú pedig friss házi kecsketejet használok hozzá.Mi lehet ennek az oka?Illetve ha megosztanád vele hogy tudok belőle sajtkrémet készíteni azt is nagyon megköszönném!

        Üdv:Adrienn

        VálaszTörlés
      9. Szervusz!
        Ha folyós a kefir, akkor kell még egy kicsit állni hagyni, utána jó lesz. Az íze nem pont olyan mint a bolti, de kellemes savanyú. Semmi esetre sem büdös. Nem tudom mi lehet a hiba, én most röviden leírom, hogy készítem.
        Veszek egy tiszta üveget, abba beleteszem a lemosott szagtalan gombát és ráöntöm a tejet. Én (jobb híján) sparos 2,8%-os kancsós tejet veszek (budget) és meg vagyok elégedve vele. De mostanában találtam egy termelői piacot, ahol lehet házi tejet is kapni, majd kipróbálom azzal is. Tehát a tej hőkezelt, amivel leöntöm. Tudom a kecsketejnek nem tesz jót a hevítés, de most rákerestem a neten és más is használ hozzá kecsketejet és jó lesz neki. Nem írta, hogy előtte felforralta volna.
        Szóval: a feltöltött üveget a konyhapultra teszem, ahol nincs nagyon sok fény ugyan, de nem takarom le mint ahogy másnál olvastam. Egyszerűen ott áll az üveg 2 napot, majd leszűröm egy szűrőn és beteszem a hűtőbe. Nekem csak hűtve ízlik igazán. Ha elfelejtem leszűrni, akkor sincs nagy baj, mert kezd lassan elválni a savó (látom leülepedni az üveg alján) és ha akkor sincs időm foglalkozni vele, akkor egyszerűen beteszem az egészet a hűtőbe és utána szűröm le. Néha pihentetem a gombát, (meg előfordul, hogy nem fogy annyi)ami abból áll, hogy leszűröm a kefirt és nem töltöm fel megint tejjel, hanem lemosom és vizet teszek rá. Igaz akkor szigorúan megy a hűtőbe. Akár több napra is. Ha meg túl sok van belőle, akkor ketté veszem és az egyik rész megy a fagyasztóba. Utána simán újraélednek.
        Ha meg " kencét" akarsz csinálni, akkor meg nem kell mást tenni, mint a leszűrt kefirt egy szűrőruhára tenni és 2-3 nap múlva úgy lecsöpög a savó, hogy egy kenhető állagú massza marad vissza, amit lehet ízesíteni sóval, fűszerekkel. Van aki joghurtot vagy tejfölt csepegtet így le. A savó is nagyon értékes, nem szabad eldobni. Főzésnél vagy kenyérsütésnél jól lehet használni. Remélem tudtam valami ötletet adni. Légy szíves írd meg, sikerült-e javítani az állagán. Sok sikert!

        VálaszTörlés
      10. Szia!
        Nagyon szeretnék én is kefirgombát kérni tőled ha van még!!!
        Remélem sikerülne így nekem is az elkészítése, ahogyan leírtad!!
        Köszönöm előre is!
        Éva

        VálaszTörlés